15 מרץ 2015

Widgets

Widgets

Widgets

Widgets


"יופי פראי" אופנה שהיא שירה.

חגיגה אמיתית בתערוכת רטרוספרקטיבה ליצירתו של אחד הכשרונות הגדולים ואחד המעצבים והיוצרים הבולטים בעיצוב ואופנה של זמננו ,אלכסנדר מקווין. לראשונה באירופה. 


Victoria and Albert Museum, London

תערוכת  " יופי פראי" הוצגה לראשונה במטרופוליטן מיוזיאום בניו יורק בפברואר 2011, זמן קצר לאחר מותו של מקוויין והפכה לתערוכה עם קהל המבקרים הרב ביותר בכל הזמנים בתולדות המוזיאון.






התערוכה עולה בימים אלו בלונדון ומגלה מחדש את עבודתו של לי אלכסנדר מקוויין, החל מ 1992 בהיותו בוגר קולג' צעיר ועד הקולקציה האחרונה שלו, סתו/חורף 2010-2011 שנותרה לא גמורה לאחר מותו בטרם עת.
מי היה מקווין .מה השפיע על עבודתו ומקורות ההשארה שלו. במה היה לונדוני. במה היה גאון ושונה.
ולסיום נראה את התצוגה החדשה שהעלתה יורשתו בבית מקווין, שרה ברטון, בקולקציה סתיו/חורף 2015  מדהימה בהומאג' מרהיב למעצב הגאון בדמות יופי פראי. אופנה שהיא שירה.

 
  • לונדון היא המוקד המרכזי ביצירתו של מקווין.

כיליד לונדון, לבן של נהג מונית, גדל באיסט אנד ועזב את התיכון בגיל 15 להיות שוליה של חייט.
שנכנס לקולג' אופנה יוקרתי בלונדון, כבר היה חייט מיומן ויצירתי.  את השראתו ספג מההסטוריה של לונדון, המוזיאונים וסצינת האומנויות הבריטית.
 
  • נפש רומנטית
" עליך לדעת את החוקים כדי לשבור אותם. בעבור זה אני פה. לשבור ולרסק את החוקים אך לשמור על המסורת".  אלכסנדר מקווין.
מקווין תמך באופן שיטתי בחופש המחשבה, הביטוי והדמיון. היה אינדיבדואליסט רומנטיקן. הביע את הייחודיות והמקוריות שבו דרך השיטה של שבירת המבנה הקיים. היה חדשן ומהפכן. הצורה והגזרה שלו נבנו כבר בקולקציות מקודמות ובהן נשאר עקבי לאורך הקריירה.

  • נפש גותית
"אנשים מוצאים את עיצוביי לפעמים תוקפניים, אך אני לא רואה אותם כאלימים,  אני רואה אותם רומנטים, המתמודדים עם הצד האפל של אישיותם". אלכסנדר מקווין.
את ההשראה הגדולה קיבל מקווין מהמאה ה -19 ובמיוחד מהגותיקה הויקטוריאנית. קצת מאדגר אלן פו עם סוג של מלכוליה. כמו בגותיקה הויקטוריאנית ששלבה אלמנטים רומנטים עם אימה וזוועה , כך יצירתו של מקווין שיקפה את היחס הפרדוקסלי בין חיים למוות, אור וחושך, מלנכוליה ויופי.

 
  • פרימיטיביזם רומנטי
לאורך הקרייריה שלו מקווין חזר לעיתים תכופות לנושאי פרימיטיביזם והפראי האציל שחי בהרמוניה עם עולם הטבע. קולקציית ESHU , סתו חורף 2000 ו " זה ג'ונגל שם בחוץ", סתיו חורף 1997-8 היו מבוססות על אלוהים מיתולוגיים  של בני היורובה מאפריקה והגאזל של תומסון בהתאמה.
במיוחד היחס בין טורף לניטרף והיחס בין מודרני לפרימיטיבי, מתורבת ופראי. הספור של מקווין מהלל ופאר את המצב הטבעי , האדם בטבע, הג'נטלמן של הטבע מבלי ההתערבות המלאכותית של התרבות האנושית.
 
  • רומנטיקה לאומית
פעמים רבות ההשפעה על קולקצייה היתה מאבות אבותיו ההסטוריים ובמיוחד המורשת הסקוטית. מקווין היה גאה במורשת זו ועדות חזקה לכך נראית בקולקציה " האלמנות מקולודן, סתיו חורף 2006, אשר התבססת על הקרב האחרון של ההתקוממות היעקובינית בשנת 1745. קולקציה ענקית המביעה קתרזיס לאנטי רומניציזם לקולקציה מוקדמת שלו , האונס ברמות ( highlands) משנת 1995. הוא נשאר פוליטי ומתאר את המעשים הבריטיים כלא פחות מרצה עם.

את התקופה הזו בדיוק ניתן לחוות מסדרת הספרים " נכריה" של דיאנה גבלדון המתארת בדיוק את אותם הזמנים סביב קרב קולודן. מומלץ ביותר.





 
למקווין היה גם ענין עמוק בהסטוריה של אנגליה. " הנערה שגרה על עץ", סתיו חורף 2008 קבלה השראתה מעץ הבוקיצה בגן של מקווין בביתו שבמזרח סאסקס המושפע כולו מהאיפריה הבריטית. רומנטיקה לאומית אך משולבת בהרבה אירוניה.





 
  • מקווין חבב את היופי בגרוטסק והאמין שהוא מאלץ אנשים לראות דברים.
  • אהב אקזוטיקה מארצות שונות כאפריקה, סין, הודו, טורקיה, יפן. השתמש בקימונו באין סוף צורות.
  • בקולקציה " זה רק משחק", אביב קיץ 2005 הציג על הבמה משחק שח מט כסצינה מתוך הארי פוטר ובקולקציה " אבן הפילוסוף", 2001, שחקו יפן במזרח נגד אמריקה במערב.
  • לקח צורות וחומרים לא מעובדים מעולם הטבע.צדפות, קונכיות, פרחים, אמבות, נוצות יען ועיבד אותם כרצונו.



"יבשת אטלנטיס של אפלטון נבאה עתיד בו הקרחונים יתמוססו והמים יעלו על פני האדמה . האנושות תצטרך להתפתח לחיים מתחת למים או להיעלם. האנושות תחזור אחורנית למקום בו החלה". אלכסנדר מקווין.
הקולקציה אטלנטיס , אביב קיץ 2010 ,היתה הקולקציה המלאה האחרונה של המעצב לפני מותו בפברואר 2010. ההשראה נבעה מ"מקור המינים" של צ'רלס דארוון ( 1859) והציגה סיפור שהתמקד לא רק באבולוציה של האנושות אלא גם בהרס והשבר שלה. מקווין השתמש בהדפסים דיגיטליים בהשראת  יצורי הים ועד מגפי האמרדילו המפורסמים.  זו נחשבת יצירתו הגדולה ביותר והשיגו הגאוני בו השאיר חזון לעתיד לבוא באופנה בפרט ובעיצוב בכלל.



החודש הציגה יורשתו שרה ברטון את קולקציית סתיו /חורף  2015-6

על השמלה היה ורד. שטוח, מסמיק על גבי מחוך של השמלה. אולי הוא מבכה את עליו הנובלים.
בשמלה זו הפריחה המעצבץ שירה מתוך החוט והבד בתצוגה שלה לבית מקווין,  כל זאת ערב הפתיחה לתערוכה " יופי פראי".

שרה ברטון, שלקחה על עצמה להמשיך את בית האופנה הציגה קולקציה אישית ויפהפיה.
לברטון פרספקטיבה נשית המראה שהמוות יכול להיות יפה כמו החיים בסימבול הפרח ואילו מהות היופי הוא באי השלמות.  השראותיה נבעו מממשוררים כשילה ומוולייאם בלייק בשירו " הורד החולה". משיקספיר כמובן במשפט הידוע "האם הורד הוא ורד בכל שם אחר?".
אך לא רק שירה והשראה. גם חייטות עילית, תחרה, עלים, שיפון, עור שחור ופרחים.
עיצוב חושני, רומנטי, ורד אנגלי.







 
 
Victoria and Albert Museum
The world’s greatest museum of art and design
10.00 to 17.45 daily
10.00 to 22.00 Fridays
14 March - 2 August 2015
Alexander McQueen: Savage Beauty - About the Exhibit
תמונות-
 
The Victoria & Albert Museum
Vogue Paris
Vogue UK
Rex
First VIEW
Marc Hom








 
 

אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה