19 מאי 2015

Widgets

Widgets

Widgets

Widgets

נוסעת מעבר לזמן. נוסעת מעבר לאוקיינוס, (1,2 VOYAGER ), דיאנה גבלדון.

הוצאה ראשונה 1994. ספר שלישי ( מחולק לשניים)מתוך סדרה של שמונה.

תרגום: ברוך גפן. הוצאת כנרת, 2015

מיועד למכורים לקלייר רנדל וג'יימי פרייזר בנכריה ובשפירית בענבר.





במשך עשרים שנה, חשבה קלייר רנדל שאהוב ליבה ג'יימי פרייזר, אותו השאירה בקרב קולודן בסקוטלנד של המאה ה -18 לא שרד את הקרב.

לאחר מחקר מעמיק ועזרה של ביתה וידיד בשם רוג'ר וייקפילד, גילתה שג'יימי נותר בחיים.  קלייר  מחליטה החלטה דרמטית וקורעת לב לעזוב את ביתה בת ה 20, בריאנה ולחזור למאה ה 18 בכדי להתאחד עם ג'יימי  בעלה, אבי ביתה, מחדש.

קלייר שהייתה אחות קרבית בזמן מלחמת העולם  הפכה לרופאה מנתחת. ביתם מעודדת אותה לחזור לממש את אהבתה ולחזור לאביה למרות הסיכון שהן לעולם לא תתראינה יותר.

לאחר סצנה מצחיקה במיוחד בחנות בגדים תקופתית, קלייר עושה פעמיה לקרייג נה דאן ולג'יימי , הלוחם הסקוטי ,החי תחת זהויות שונות כסוחר, מדפיס ומבריח באדינבורג, העושה עסקים גם עם בית הבושת המקומי.
אייך אם עוזבת את ביתה היחידה לפגוש משהו שאהבה שחי 200 שנה אחורה בזמן? הלב מתכווץ והתקווה הנסתרת היא שיום אחד יתראו.

האיחוד מחדש לאחר 20 שנה מלא תשוקה. בפגישה הראשונה הוא מתעלף.. חלק מהמפגשים עם חברים וקרובים שחשבו שהיא מתה מזה 20 שנה מצחיקים עד דמעות וחלקם מרגשים.  החזרה לתנאים של המאה ה 18 ללא מים זורמים ועשבים וצמחים כתרופות מתוארת בהומור ומוחשית עד כדי שאנו מריחים את סירחון הביוב וקופאים מקור באמבט מי גשם.

השלווה שלהם קצרת מועד. אנו למדים על חייו של גיי'מי באדינבורג, הטיפוסים הנאמנים והמפוקפקים לצידו. קרובי משפחה שהיו ילדים והפכו בוגרים. קלייר חוזרת עם ג'יימי ללליברוך, ביתו ואחוזתו ופוגשת שוב את ג'ני אחותו ומשפחתו. רוחות מהעבר רודפות אחריהם ומערימות קשיים. אין רגע דל.

אנו אף פעם לא מפקפקים בג'יימי למרות שהוא נע בין סכנה אחת למשניה. הוא מתרה בקלייר שאולי היא לא תאהב את הגבר שהפך לאחר 20 שנה. תשובתה מביעה אמון ואהבה ללא סייג  ובכך הם מנסים להסביר את הנסיבות המיוחדות של חייהם יחד.  לקלייר לא היה קל לצידו של פרנק, בעלה במאה ה -20, בנישואים שהתפספסו והיא נאחזת בסיכוי לאושר באחד מסיפוריי האהבה הטובים שנכתבו.
הסצנה בה קלייר מראה לג'יימי תמונות מאבני הדרך בחיי ביתו בריאנה,   מרגשת במיוחד.
הסצנה בו היא מצילה אותו מזיהום לאחר שנורה בזרועו על ידי פניצלין שהביאה עמה, מצחיקה כשג'יימי חושב שהיא מרפאה אותו עם מחטים בישבן.



חלק שני של הספר- מסע מעבר לאוקיינוס,  יצא לאור בעברית בנפרד. בחלק זה הרפתקה רודפת הרפתקה  בשייט לקריביים במסע ההצלה של איאן אחיינו של גיי'מי.  אנו פוגשים טיפוסים מפוקפקים לרוב , חלקם מהעבר,  מחלות, הפתעות והאהבה והמשיכה בין קלייר, הלא היא  סאסנך הנוכריה וגיימי  פרייזר לוחם הרמות הסקוטי, לאחר 20 שנה רק מתעצמת ומעמיקה ויחד עם האמון ההדדי ביניהם מצילה אותם שוב ושוב מאסונות.

מסע בעקבות הזמן ומסע בעקבות האוקיינוס לוקחים אותנו למסע שכולו הרפתקאות, אקשן, רומנטיקה, מסתורין, היסטוריה ותופעות פרה נורמליות. סיפור רודף סיפור. הנופים עוצרי הנשימה של רמות סקוטלנד, צרפת ובהמשך גם האיים הקריביים. מתוארים כמעט כל גזע, מוצא אתני ותרבות. הסופרת מצליחה לבטא את המבטאים השונים כך שאנו כמעט שומעים אותם מדברים בדיאלקט המקומי שלהם.

לטעמי, ג'יימי הוא מסוג הגיבור הספרותי הרומנטי של כל הזמנים. מאוד אינטליגנטי, בעל כבוד, צנוע וענו, ישר, נדיב, אחראי, נחוש בדעתו ועוד ועוד. כל מה שאישה הייתה רוצה בגבר שלה.
העציב אותי בהיותו לבד במשך 20 שנה המפגשים הספורים שלו עם נשים היו עקב בדידות ותשוקה בסיסית. אף אחת מהן לא היו אהבת חייו ועדיין הרגיש מחויב לכבד אותן. כשקלייר חוזרת נדמה כאילו הלב שלו חזר למקומו הנכון כמו גם נשמתו והסיבה לחיות.



עם כל זה, חוש ההומור בספר נפלא. הספר נכתב בגוף ראשון כשקלייר וג'יימי המספרים דבר שמאוד מוסיף להומור. בסצינות בבית הבושת צחקתי בקול רם.

קלייר מאוד גיבורה חכמה ועצמאית אך לא בצורה מרגיזה. היא יודעת מתי ואייך להישען על ג'יימי. כל אחד מהם הוא סלע איתן עבור השני. היא אישה אוהבת וסלחנית. למדה רפואה בניגוד לרצונו של פרנק והייתה אמא נפלאה לבריאנה.

מדהים שאהבתם רק התעצמה ב 20 שנות פרידה. אהבתי את חוסר הבhטחון של כל אחד מהם אם הוא עדין מושך בעיני השני, הוא עם צלקות רבות נוספות, היא עם סמני מתיחה של לידה.




חיבת לציין שהגיבורים המשניים נהדרים אף הם ותומכים בסיפור לסאגה מלאה.

הסופרת עשתה מחקר מקיף על התקופה אך אינה מעיקה עם המון נתונים.

מומלץ בחום!!

תמונות:

 סדרת הטלוויזיה נכריה, על פי הספר באדיבות STARZ.









אין תגובות :

הוסף רשומת תגובה